2009-06-23

Niezbędnik domowego piekarza. Cz. 3: Pieczenie chleba


Dzisiaj chciałabym napisać kilka zdań o akcesoriach przydatnych w domowym wypieku chleba. O niektórych z nich pisałam wcześniej, więc odsyłam do podanych niżej linków.
To urządzenia i akcesoria, które pojawiają się w publikowanych przeze mnie przepisach, zatem dziś chciałabym je pokazać.
Kilka lat temu, kiedy zaczęłam piec chleb w domu, stopniowo zaopatrywałam się w niezbędne mi akcesoria. Kupowałam je w różnych miejscach, często zupełnie przypadkiem.

Dla mnie podstawowymi akcesoriami są przede wszystkim:
Mikser, waga, miska do wyrabiania ciasta (używam szklanych i plastikowych), łopatka do wygarniania ciasta z miski, formy keksowe o różnych rozmiarach (do wypieku bochenków o wadze 400-1000 g), spryskiwacze: do wody i oleju i lniane ścierki, które w kuchni mają wiele zastosowań - począwszy od wyściełania nimi koszyczków do chleba, na przykrywaniu upieczonego bochenka kończąc.
Bardzo lubię piec w glinianym garnku i nie wyobrażam sobie pieczenia bez kamienia do pizzy.
W ubiegłym roku dostałam domowy, żarnowy młynek do mielenia zbóż i od tamtej pory razową mąkę przygotowuję w domu sama, z ekologicznego ziarna.

Poniżej wypisałam jednak akcesoria, które stanowią podstawę. Pozostałe są ułatwiającym życie dodatkiem.

Niezbędne:
Waga, o rodzajach dostępnych i proponowanych przeze nie wag, pisałam tutaj
Miarki - do odmierzania suchych i płynnych składników. Można również używać domowych łyżek i łyżeczek, ważne tylko by w jednym przepisie posługiwać się tą samą miarą.
Formy do wypieku: keksówki. Używam zarowno silikonowych, jak i stalowych form o różnych wymiarach - pd zupełnie małych, na 1/4 bochenka, poprzez spore, do bochenków o wadze do 1 kg.
O pozostałych formach pisałam tutaj
Lniane ściereczki
kuchenna kratka do studzenia

Przydatne:
Kamień do pieczenia
Garnek rzymski, roemertopf, o którym szczegółowo pisałam tutaj
Maszyna do wypieku chleba, o której pisałam tutaj
Urządzenia AGD: mikser, blender, malakser - pisałam o nich tutaj
Koszyczki do wyrastania
Hak do wyrabiania ciasta
Żyletka do nacinania
Spryskiwacz do wody
Spryskiwacz do oleju
Łopata
Młynki do domowego mielenia zbóż***


Waga:

Miarki do odmierzania składników:

Spryskiwaqcz do wody:

Spryskiwacz do oleju:

Ściereczki lniane:

Koszyki do wyrastania chleba:

Formy do wypieku, keksówki:

Kratka kuchenna do studzenia upieczonego bochenka:

Żyletka do nacinania wyrośniętego ciasta, może być zastąpiona zwykłą żyletką:

Hak do wyrabiania chleba:

Łopata* do wkładania wyrośniętego bochenka do pieca:

Kamień** do wypieku chleba i pizzy:


Gdzie kupić?
Niestety nie ma jeszcze w Polsce sklepu z zaopatrzeniem domowych piekarzy, więc jedynym rozwiązaniem jest szukanie poszczególnych akcesoriów do pieczenia w różnych źródłach. Jednym z nich jest bez wątpienia Allegro - można tam dostać koszyczki do wyrastania, kamień do pieczenia, łopaty i wiele rodzajów form.
Warto również poszukać w internecie w ofercie firm sprzedających wyposażenie dla gastronomii - często realizują oni również pojedyncze zamówienia.
Młynki do domowego mielenia zbóż polecam w sklepie Ekomłynki

*Zdjęcie łopaty do chleba pochodzi z tej strony.
**Zdjęcie kamienia pochodzi z tej strony.
*** Zdjęcie młynka pochodzi z tej strony

18 komentarzy:

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

jak zawsze same przydatne informacje :) Z rzeczy niezbędnych mam wszystkie, z przydatnych tylko spryskiwacz do wody, ale wszystko przede mną :)

Anonimowy pisze...

a dlaczego nie wstawilas swojego mlynka do maki? skoro go masz moglabys sie pochwalic, lisko.

Anonimowy pisze...

przede wszystkim dzięki za ten blog-moja rodzina zawdzięcz Ci już 4 upieczone chleby na zakwasie!Udane!Ale mam pytanie:w czym przechowujesz swoje chleby?Mam z tym duży problem-plastik wykluczam,metal w zasadzie też,próbuję woreczków lnianych...Ale może stosujesz
coś lepszego?Będę wdzięczna za pomoc!Gosia

Liska pisze...

Gosiu,
nie mam niestety metody idealnej - zawijam chleb w ściereczkę i chowam do kuchennej szafki.

Lesminka pisze...

Lisko,
Przymierzam sie do kupienia koszykow do wyrastania chleba (do tej pory uzywalam durszlakow, ale juz najwyzszy czas). Czy moglabys jakies polecic?
Dziekuje

Liska pisze...

Martecito,
polecam koszyki wiklinowe. W zależności od potrzeb wykładam je umączoną ściereczką lub chleby obsypuję dokładnie mąką i wyrastają w koszyku bez ścierki.
Piekę raczej małe bochenki, więc najchętniej używam małych koszyków. Można je kupić na allegro.
Pozdrawiam serdecznie :)

Anonimowy pisze...

Witaj Lisko,
przymierzam się do kupna koszyków do chleba. Wybrałam takie małe 0,6 kg (podłużny) i 0,8 kg (okrągły). Jak te wielkości mają się do przepisów, czym mam się sugerować, ilością mąki? Może zasugerujesz inne wielkości koszyków. Pozdrawiam serdecznie.
PS. Twoje blogi są wspaniałą inspiracją dla mnie- dziękuję.

Gosia pisze...

Przepraszam, nie przedstawiłam się.
Gosia- bardzo mi miło.

Amber pisze...

Lisko, a jaki garnek żeliwny do chleba kupić, i gdzie?
Bardzo dziękuję za pomoc!

Anonimowy pisze...

Jeżeli ktoś jest zainteresowany zakupem kamienia do pizzy to zapraszam:
http://www.allegro.pl/my_page.php?uid=2753216

dominiq pisze...

Witaj Lisko moim małym marzeniem jest post o garnkach żeliwnych... jestem przed jego zakupem i ciągle się waham a tak bardzo lubię czytać różne wiadomości na Twojej stronie o pieczeniu chleba... są takie które przeczytałam już po parę/naście razy...:) za wszystkie dotychczasowe serdecznie dziękuje i proszę o więcej....:) pozdrawiam Dominika

Joanna pisze...

Lisko, gdzie kupiłaś spryskiwacz do wody? Bo nawet na allegro go nie ma.

Ali pisze...

Fajna strona, szkoda że już jej nie aktualizujesz. Ale przepisy masz naprawdę super! Zapraszam też na swoją stronę: www.chleby.blogspot.com

Ali pisze...

O przepraszam :) Aktualizujesz, tylko ja źle spojrzałem :)

garowo pisze...

A ja dopiero zaczynam przygodę z pieczeniem chleba i dziękuję za te przydatne informacje!

Anonimowy pisze...

Ja mam pytanie co do mielenia zboża.
Gdzieś czytałem, że trzeba myć i potem suszyć przed mieleniem.
Ja prawdę mówiąc mielę w domu z ziarna kupionego od chłopa na targowisku i nie myję, bo to masę roboty by było, a i tak można nie do suszyć i zepsuć młyn żarnowy(taki mam). Czy ktokolwiek myje zboże przed mieleniem???

Elisabetta pisze...

Hi! I'm Eliabetta! I run into your blog by chance.. I loved every single recipe and photo, as I love bread and baking so much!!! I wolud like to buy some yeasting basket, could you give me some advice? Where do you usually buy them?
Thank you and good luck on your baking! ;)

Unknown pisze...

Do chleba, robienia maki, wazenia i robienia mnostwa rzeczy Thermomix tm 5 :)