2009-08-27

Chleb z suszonymi pomidorami, duszoną cebulą i prażonym słonecznikiem.





Chleb, który w połączeniu z oliwą może stanowić samodzielne danie. Wspaniale smakuje stostowany, podany z grillowanymi warzywami, w formie bruschetty lub w sałatce. Ma miękką skórkę, regularne dziurki. Dobrze się kroi i długo zachowuje świeżość.
Wilgotny, aromatyczny i... inny. Cebula, słonecznik i suszone pomidory idealnie się uzupełniają.





Chleb z suszonymi pomidorami, duszoną cebulą i prażonym słonecznikiem.
/nieznacznie zmodyfikowany przepis z książki Bread Matters, A. Whitley/
Z podanego przepisu wychodzi 1 bochenek.
Ja piekłam swój w garnku rzymskim.
Zaczyn należy wstawić dzień przed pieczeniem.

Zaczyn:
3 g świeżych drożdży
150 g wody w temp. 20 st C
75 g mąki pszennej
75 g mąki pszennej razowej

Wymieszać i odstawić na 12-18 godzin.

Następnie dodać:
150 g mąki pszennej (używałam mąki chlebowej typ 720)
75 g mąki pszennej razowej
4 g soli morskiej
15 g oliwy z oliwek
105 g wody

Wszystkie składniki połączyć i wyrobić - użyłam do tego celu miksera. Powstanie luźne i lepkie ciasto.
Odstawić do wyrastania na ok godzinę. W tym czasie przygotować:

Pasta z pomidorów:
30 g suszonych pomidorów
50 g gorącej wody
50 g puree z pomidorów (użyłam pomidorów pelati)

Pomidory drobno pokroić, zalać wrzątkiem. Kiedy ostygną, dodać przecier pomidorowy i dokładnie zmiksować.

Pestki słonecznika:
30 g pestek słonecznika
5 g sosu sojowego lub Tamari

Piekarnik nagrzać do 200 st C. Wstawić pestki słonecznika. Kiedy się zrumienią, wyjąć i połączyć z sosem sojowym.

Duszona cebula:
50 g obranej czerwonej cebuli, pokrojonej w piórka
15 g oliwy z oliwek

Oliwę rozgrzać na patelni, dodać cebulę i dusić do czasu, aż cebula zmięknie - ok. 5 minut. Ostudzić.

Wyrośnięty chleb połączyć z cebulą, słonecznikiem i pastą pomidorową. Następnie przełożyć do formy wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami. Odstawić do wyrastania na ok. pół godziny.
Jeśli pieczemy w garnku rzymskim - wstawić do zimnego piekarnika, nastawić temp. 200 st C i piec 50-60 minut.
Jeśli pieczemy w standardowej keksówce (długość 26-30 cm) - wstawiamy do nagrzanego do 200 st C piekarnika i pieczemy ok. 30-40 minut.

Przed krojeniem, chleb należy dokładnie wystudzić.

Smacznego!

14 komentarzy:

Waniliowa Chmurka pisze...

Jak dla mnie super-już sama nazwa zachęca:)

kasiaaaa24 pisze...

Jak dla mnie suszone pomidory super pasują do chleba. Wygląda niesamowicie, a co do aromatu, to nie mam zadnych wątpliwości :)

Patrycja pisze...

Kocham ten chleb, jest uzależniający:)

viridianka pisze...

wygląda przepięknie, taki czerwoniutki z ziarenkami :) swietny!

Majana pisze...

Wygląda fantastycznie!Piękny chleb!.

Beata pisze...

Pięknie wygląda! na pewno wypróbuję i dam znać, jak wyszedł
Pozdrawiam

Gosia pisze...

obledny ten chlebek jest!!!!i te wszystkie jego skladniki.......mniamniusne:)
Pozdrawiam :)

kornik pisze...

a ja się właśnie zastanawiałam, jakie pieczywko upiec w weekend:)

Paulina pisze...

sama nazwa już zachęca do zjedzenia tego chlebka! Uwielbiam suszone pomidory!

Anonimowy pisze...

Stoję ja sobie dzisiaj na stacji metra Ratusz-Arsenał i patrzę na wielki monitor na ścianie. A tu... reklama leci. "Upiecz swój pierwszy chleb - White Plate by Liska" - tak jakoś szło. Wzrok przyciągnęło. Choć nawet nie musiało, bo fotki i przepisy i tak uzależniają. Ale kto do tej pory nie poznał magii White Plate, może przez tę reklamę załapie bakcyla? :) Pozdrawiam :) Jola

ewelajna Korniowska pisze...

Sympatyczny, smaczny -piekłam:) i choć troszką zachodu z tym miksowaniem to polecam bardzo:)
DZIĘKUJĘ Lisko:)

Anonimowy pisze...

Lisko, bardzo dziękuję za przepis, chleb smakuje Boooosko :)
Magda

Anonimowy pisze...

Pytanie techniczne: "3 gramy drożdży"? Nie za mało?

Carrolyn pisze...

Lisko - czy wg Ciebie można zastąpić mąki pszenne mąkami żytnimi?
pozdrawiam
Karolina