2008-11-03

Niezbędnik domowego Piekarza, cz. 1 - Urządzenia AGD

Jestem często pytana o urządzenia, które warto mieć. Postanowiłam więc napisać o niezbędnikach i zbędnikach kuchennych. Rzeczach, które się w kuchni przydają i ułatwiają pracę.
W poprzednim poście pisałam na temat maszyn do wypieku chleba.

Dziś urządzenia AGD.

Przedstawiam swoją subiektywną opinię. Uważam, że lepiej poczekać i kupić urządzenie lepszej marki i mieć je dłużej i tym kieruję się w dobieraniu domowego sprzętu.
Przez wiele lat miałam do dyspozycji jedynie blender ręczny (ostatni na liście) i świetnie funkcjonowałam robiąc nim serniki z kilograma sera czy inne wypieki. W tamtym czasie ciasta kruche zagniatałam ręcznie.

Jestem przeciwniczką wszelkich "kombajnów" - urządzeń, które mają milion funkcji. Wolę mieć kilka rzeczy, które zostały zaprojektowane do wykonywania określonych zadań.
Gdybym z poniższej listy miała wybrać dwie rzeczy, wybrałabym mikser ręczny i malakser. Są to urządzenia, dzięki którym robienie domowych wypieków i deserów jest o wiele prostsze.

Mikser stojący

urządzenie, którego używam najczęściej. Służy mi do ubijania, zagniatania ciast (hak) i mieszania (wiosło).
Od ok. 4 lat używam miksera planetarnego KitchenAid.


Mikser ręczny

Jest to urządzenie, którego długo nie miałam, bo wydawało mi się zbędne. Dziś używam go równie często (o ile nie częściej) niż miksera stojącego.
Kupiłam jeden z najprostszych modeli marki Bosch. W swoim wyborze kierowałam się przede wszystkim tym, by urządzenie było lekkie i miało mało końcówek (w tym wypadku haki do zagniatania i końcówki do ubijania). Warto zwrócić uwagę na to, by mikser wygodnie leżał w dłoni, nie był zbyt ciężki i miał w miarę dużą moc, by radził sobie z większą ilością ciasta.
Dodatkowa zaleta pokazanego przeze mnie miksera - cena. Kosztował 79 PLN.


Malakser

Mam podstawową wersję malaksera z nożami do siekania, tarkami do tarcia i tarczą do krojenia warzyw na plasterki (np jabłek na szarlotkę.
Używam przede wszystkim metalowego ostrza, które służy do siekania, ale również świetnie sobie radzi z przygotowaniem ciasta kruchego. Lubię też funkcję tarcia (tonę marchwi na ciasto marchewkowe ściera w kilka minut).
Przy wyborze malaksera warto zwrócic uwagę na to, by poszczególne części łatwo było złożyć i rozłożyć do umycia, by ostrza były solidne.

Blender ręczny, tzw. żyrafa.


Do ucierania musów, szybkiego posiekania orzechów lub ziół czy ubicia małej ilości składników np. na ciasto.
Od kiedy mam inne urządzenia, tego używam przede wszystkim do miksowania zup, przygotowywania past do kanapek itp.


Waga kuchenna


Duży wybór wag kuchennych, dostępnych również przez internet, ma Leclerc
Przy wyborze wagi ważne dla mnie było to, by:
- miała 2 funkcje ważenia (w gramach i uncjach, jeśli korzystamy z zagranicznych książek, w których są podane takie miary, jeśli nie, prawdopodobnie wystarczy nam ważenie w gramach)
- miała płaską powierzchnię - tak, by można było postawić na niej dowolną miskę. Tutaj ważna jest również funkcja tarowania, czyli ważę mąkę, zeruję urządzenie i mam możliwość ważenia kolejnych składników dosypywanych czy dolewanych do tej samej miski
- precyzja ważenia do 1 grama (większość wag waży w zakresie do 2-5 g, a to ważne np w przypadku ważenia małych ilości, jak np. drożdże czy sól)

Używam wagi kuchennej marki Salter. Miałam już różne, ale tą mam najdłużej i działa niezawodnie.

Zdjęcia pochodzą ze stron Bosch-agd.pl, Vivamix.pl, salterhousewares.com, hipernet24.pl

10 komentarzy:

Cremebrulee pisze...

dzis zaczne robic pierwszy chleb na zakwasie, w starej keksowce bo jeszcze sie nie rozkrecilam, ale musialam kupic wage, glupota straszna ale jak milo przeczytac teraz ze kupilam akurat taka z ktorej Liska jest najbardziej zadowolona ;)
pozdrawiam!

Anonimowy pisze...

Witam!!!
Wczoraj upiekłam swój pierwszy w życiu chleb pszenno - żytni na zakwasie w starych keksówkach po babci, bo dopiero zaczynam swoją przygodę z chlebkami. Lisko dziękuję, że jesteś. Pozdrawiam Kasi

Anonimowy pisze...

niestety nie kazdy ma miejsce na tyle sprzetow w kuchni ;-) u mnie ( w mini kuchni) sprawdza sie thermomix. Ma funkcje wszystkich przez Ciebie wymienionych sprzetow ( i jeszcze inne dodatkowo) i bardzo duza moc. Mam tez mikser reczny z pojemniczkiem ktorego uzywam do robienia malej ilosci no pasty do kanapek itp. na wiecej nie mam niestety miejsca :)

Gosia pisze...

Lisko, kompletuje obecnie sprzet kuchenny. Mikser planetarny Kitchen Aid jest numerem jeden na liscie zakupow. Zastanawiam sie czy przy pomocy tego miksera mozna zagniatac rowniez ciasto kruche. Czy warto kupowac blender stojacy (majac juz blender reczny)? Czy masz moze jakas opinie na temat malaksera Kitchen Aid?

Niestety maja teraz oferty pakietowe - czyli mikser+blender+malakser, ktore kusza okrutnie..

Pozdrawiam serdeczenie i dziekuje za Twoje blogi :)

Anonimowy pisze...

Witaj Lisko:)
Czy mogłabyś napisać jaką moc mają Twoje urządzenia , planuje zakup KA bądź mikser+malakser. Ostatnio spalił mi się blender i zmuszona jestem "coś" kupić, a że dużo piekę (ciasta, chleby)i gotuję to od czegoś muszę zacząć.....blendera do tej pory używałam do past, zup kremów, ubijania jajek a resztę ręcznie...co Ty byś poleciła, jaki model, za wszelkie rady będę Ci bardzo wdzięczna.
Pozdrawiam i życzę leniwej niedzieli
Agnes

Anonimowy pisze...

Lisko, zdradź kolor swojego KA:) Ja wybrałam urodzinowy czerwony karmelek i, cóż tu dużo mówić, jest piękny;)
Anka

Anonimowy pisze...

N.

ja też mam czerwony ten na 90 urodziny KA,dostałam go na 19 urodziny :) jest najwspanialszy na świecie i nie mogę bez niego żyć

Anonimowy pisze...

ja dostalam w prezencie od meza Thermomix y zastepuje wszystkie inne uzadznia AGD, wiem.. jest drogi ale warto go kupic (oczywiscie jesli duzo pieczecie y gotujecie) y jest bardzo latwy w obsludze co prawda ni mozna w nim piec cheba ale mozna wyrabiac wszelkiego rodzju ciata (np cisto na pizze ok 2 min.).

Silvia_pl pisze...

Witam Cię Lisko, postanowiłam zapytać specjalistę od wypieków( czyli Ciebie). Mam zamiar kupić KA. I w zasadzie nie było żadnej konkurencji... Ale naczytałam się opinii w necie, że nie radzi sobie z wyrabianiem ciasta chlebowego. A właśnie z tego powodu chciałam go kupić. Czy to prawda?

Liska pisze...

Moim zdaniem doskonale sobie radzi z wyrabianiem każdego rodzaju ciasta.