2009-06-01

Czarny chleb krok po kroku.



Ciemny, żytnio-pszenny chleb z dodatkiem mielonej kawy.

Chleb czarny
Przepis na 1 mały bochenek.
Źródło: Jeffrey Hamelman: Black Bread

Zaczyn:
140 g mąki żytniej jasnej
130 g wody
1 łyżka zakwasu

Wymieszać, przykryć folią i odstawić na 12-16 h.

W drugiej misce:
50 g czerstwego chleba, najlepiej żytniego (to ok. 1 kromki)
20 g mielonej kawy
10 g oleju roślinnego
180 g gorącej wody

Chleb, kawę i olej umieścić w misce, zalać gorącą wodą, a kiedy ostygnie, przykryć folią i odstawić na 12-16 h.

Następnie:

Wymieszać zaczyn i namoczony czerstwy chleb z kawą, dodać:

120 g mąki żytniej jasnej
180 g mąki pszennej chlebowej
1,5 łyżeczki soli
3/4 łyżeczki suszonych drożdży instant

Składniki wyrobić łyżką lub mikserem. Jeśli używamy miksera: miksujemy 3 minuty na 1 prędkości, następnie 3 minuty na 2 prędkości.
Przykrywamy miskę folią i odstawiamy do wyrastania na 30-45 minut (u mnie trwało to 1 h. Przyp Liska)
Wyjąć ciasto na posypany mąką blat, uformować bochenek, który przełożyć do wysypanego mąką koszyczka (przed włożeniem do koszyczka, dokładnie obsypuję chleb mąką, żeby się nie kleił).
Odstawić do wyrastania na 50-60 minut w cieple.
Piekarnik nagrzać do 230 st C. Chleb przełożyć na rozgrzany kamień (lub rozgrzaną blachę wyłożoną papierem) i w razie potrzeby ponacinać ostrym nożem lub żyletką.
Na dno piekarnika wrzucić ok. pół szklanki kostek lodu.
Po 10 minutach zmniejszyć temperaturę do 220 st C i piec kolejne 30-40 minut.

Smacznego!

Namoczony chleb z kawą, tuż po nastawieniu:

Zaczyn tuż po nastawieniu:

Zaczyn po 12 godzinach:

Wyrobione i wyrośnięte ciasto:

Bochenek w koszyczku przygotowany do wyrastania:

Wyrośnięty bochenek tuż przed włożeniem do piekarnika:

17 komentarzy:

Patrycja pisze...

A gdzie przekrój Lisku? Ja zawsze czekam na zdjęcie miąższu, to oprócz podziwiania nacięć i skórki moje pozycje obowiązkowe..;)

Ania pisze...

Piekny, po prostu doskonaly! Tez chetnie zobaczylabym jaki w srodku.
Pozdrawiam

Liska pisze...

Przekroju niestety nie mam, bo chleb 'poszedł do ludzi', ale jak zrobię go następnym razem, obiecuję sfocić w w środku.

Anonimowy pisze...

Wspaniały. Gdzie mogę kupić takie naczynie do pieczenia chleba? Pozdrawiam:)

Liska pisze...

To naczynie to koszyk do wyrastania chleba (nie piecze się w nim, a wkłada surowy chleb do wyrastania). Można go kupić na allegro.
Pozdrawiam!

margot pisze...

ten chleb to mi się tak podoba ,że muszę go zrobić :)
Naczynie do rośnięcia mam ,wiec wymówki żadnej nie będzie :D

Olga Smile pisze...

Witaj Lisko :)
Chleb wygląda wprost obłędnie!!! Napatrzeć się nie mogę, cudowny, zaraz idę nastawić zaczyn!
Pozdrawiam serdecznie
Olga Smile

Faza Grawitacji pisze...

witaj Lisko. Chleb jak zwykle wyglada pieknie. Rozumiem, ze ten czerstwy chelb trzeba zmiksowac zeby sie dobrze rozpadł? w zasadzie po co sie go dodaje ?
pozdrawiam

Anonimowy pisze...

hmmm, wyglada doskonale, ale wyszla mi cegla, gumowa w srodku :(

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

brzmi i wygląda pysznie, uwielbiam wszystko co zawiera w sobie kawę :)
powiedz Lisko czy w praktyce łatwy on jest w wyrabianiu (ręcznym) i pieczeniu?

Liska pisze...

Faza Grawitacji,
nie, nie musisz go miksować. Po namoczeniu mięknie na tyle, że bardzo łatwo się łączy z resztą składników.


Aga-aa,
tak, jest łatwy 'w obróbce". Łatwo się formuje, jest taki... plastelinowy, mało klejący.

aune pisze...

genialny jest ten chleb. połączenie z kawą bardzo mi się podoba.
jestem ciekawa, czy dzięki zawartości kofeiny może stanowić czynnik pobudzający z rana?^^

Waniliowa Chmurka pisze...

Upiekłam go!
Był wspaniały!:)
Doskonały miąższ,chleb idealnie pobudza do życia(szczególnie tych,którzy kawy nie piją:)
Pozdrawiam.

A oto on:
http://waniliowachmurka.blox.pl/2009/11/Czarny-chleb-z-migdalami.html

Taste of Passion pisze...

czy ten chleb smakuje kawą? ma zapach kawowy?
szukam chleba ciemno brązowego w środku :) ..i bułeczek delikatnych i chrupiących jak kajzerki, czy możesz mi coś polecić? pozdrawiam

Wiewióra pisze...

Upiekłam dzisiaj ten piękny, wytrawny i dość słony chleb. Wyśmienity muszę przyznać. Zachwyca mnie Twój blog Lisko, jest moją chlebową inspiracją. Dziękuję. I zapraszam do podejrzenia jak mi wyszło :)

http://kuchennewojowanie.blogspot.com/2011/01/czarny-chleb.html

Unknown pisze...

Dzisiaj ktoś powiedział ze jadł czarny chleb, Ale z dodatkiem węgla!!!
Takiego zwykłego węgla -czarnego

Unknown pisze...

Dzisiaj ktoś powiedział ze jadł czarny chleb, Ale z dodatkiem węgla!!!
Takiego zwykłego węgla -czarnego