2008-10-21

Maszyny do wypieku chleba



Jestem często pytana o maszyny do wypieku chleba. Ci, którzy nigdy nie piekli pieczywa w domu często myślą, że maszyna jest koniecznością do tego, by uzyskać w domu dobry chleb. Liczą też na to, że z maszyny będą wyjmować np. chleb razowy.

Poniżej moja krótka opinia na temat tego typu urządzeń.
Miałam do czynienia z dwoma firmami - Panasonikiem i Clatronikiem. Osobiście od kilku lat używam tego pierwszego, ale z tego co wiem, zostały wycofane z rynku polskiego.

Innym automatem, z którego korzystałam jest Clatronic BBA 2605. Jest to w miarę niedroga maszyna, która ma wszystkie potrzebne funkcje i działa bezproblemowo. Można ją kupić np. na stronie www.chlebpolski.pl
Te dwie maszyny znam i mogę polecić.


Teraz już nie piekę w maszynie, tylko w piekarniku, a w niej wyrabiam większość ciast drożdżowych i chlebów.
Chleby na zakwasie nie potrzebują długiego wyrabiania i do ich przygotowania wystarczy mikser.

Dwa mieszadła czy jedno?

Dwa mieszadła może zapewniają dokładniejsze wymieszanie ciasta, ale należy pamiętać, że jeżeli zamierzamy piec w maszynie, upieczony w ten sposób chleb będzie miał od spodu dwie dziury po mieszadle. Pewnym rozwiązaniem jest wyjmowanie mieszadeł po wyrobieniu ciasta, a przed pieczeniem. Jeśli komuś się chce...

Jakie wiaderko?

Jestem zwolenniczką raczej niskich wiaderek - zwłaszcza, jeśli zamierzamy w maszynie piec. W wiaderkach wysokich, przy dużej ilości składników, maszyna może niezbyt dokładnie je wyrobić.

Ile programów?

Tak naprawdę programy, których używam najczęściej to program podstawowy (Basic) oraz program do samego zagniatania ciasta (Dough). Myślę, że wszystko zależy od tego, ile zamierzamy korzystać z maszyny. One mają zwykle dużo programów dodatkowych, jak pieczenie chleba razowego czy francuskiego. Ja korzystałam z nich na początku. Z czasem, kiedy przestałam piec w maszynie, a zamiast tego tylko wyrabiałam w niej ciasto, które piekłam w piekarniku - zrezygnowałam ze wszystkich programów oprócz dwóch wcześniej wymienionych.

Na koniec:

nie znam nikogo, komu udało się wyjąć z maszyny do wypieku chleba prawdziwy 'wiejski' chleb czy też chleb razowy. Maszyna jest doskonałym urządzeniem dla wszystkich, którzy zamierzają piec w niej raczej proste chleby, zwłaszcza te na drożdżach. Dla tych, którym brakuje czasu na zagniatanie, pilnowanie, zaglądanie.

najlepsze efekty uzyskuje się piekąc w niej pszenne pieczywo - zwykle bardzo dobrze wyrasta i się wypieka. Chleby na zakwasie potrzebują innego rytmu wyrastania i zagniatania. Przede wszystkim nie potrzebują tak długiego czasu wyrabiania ani wysokiej temperatury.

Dodatkowe pytania mile widziane :-)



Zdjęcia pochodzą ze stron: www.panasonic.com i www.mieszanki.pl

26 komentarzy:

IZABELA pisze...

Maszyne Breadman (niedostepna w Polsce)mam od ponad 7 miesiecy.Zgadzam sie ze wszystkim co napisalas,oprocz tego ze w wysokiej foremce z jednym mieszadlem ciasto moze byc niedokladnie wyrobione.Nie wiem jak inne maszyny,ale moja wyrabia bardzo dokladnie,a mieszadlo obraca sie co 2-3 minuty w druga strone.Jestem bardzo zadowolona z mojej maszyny,a chwypieki mozna ogladac na mojej stronce.Pozdrawiam serdecznie :)

antosia pisze...

Mam maszynę Severin kupioną 6 lat temu, na prośbę córki która wróciła z kursu w Anglii, gdzie goszcząca ją rodzina piekła chleb w domu. Wtedy znaleźliśmy jedną maszynę w Media Markt. Przez jakiś czas piekłam z przepisów dołączonych do instrukcji, potem z amerykańskich, a potem przestałam.
Teraz zaczęłam kolejne podejście do chleba, ale już na zakwasie wg twojego przepisu. Piekę ten najprostszy letni. Zakwas rzeczywiście kiedy włączyliśmy ogrzewanie wychodzi lepszy. I pokuszę się o razowiec. Przy okazji już tak się rozpisuję, to ciasto rozmarynowe jest super.
pozdrawiam:))

Unknown pisze...

Witam:-) Ja troche z innej beczki. Gdzie mogę kupic banneton? Z gory dziekuje za pomoc

Liska pisze...

Koszyczki do wyrastania chleba (tradycyjnych bannetonów niestety nie udało mi się u nas znaleźć) można znaleźć na allegro.

Unknown pisze...

dziekuje, wlasnie kupilam dwa koszyczki na allegro. czy bannetony wyginely w jakis dziwny sposob? Mieszkam w Irlandii i rowniez bardzo ciezko jest je tutaj spotkac. Pozdrawiam

Dota pisze...

Mam zwykłego Clatronica i o dziwo piecze dobre cheby. Jestem zmuszona piec chleby bez użycia drożdży. Maszyna wyrabia i piecze. Żytni na zakwasie jest świetny - 100% mąki żytniej i 100% zakwasu bez drożdży.

Anonimowy pisze...
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
Kasia pisze...

Dota,moglabys podacprzepis na chleb zytni na zakwasie do maszyny? dziekuje

Anonimowy pisze...

Witam,

nie wiem, czo dobrze zrozumiałam, więc z góry przepraszam, jeśli moje pytanie jest infantylne ;) Czy w takiej maszynie można tylko wyrabiać ciasto, np. drożdżowe, a piec je w piekarniku? Szykuję się do zakupu, gdyż nie bawi mnie już ugniatanie ciasta rękami, a końcówek do miksera niestety nie posiadam. Czy lepiej może jest wyrabiać ciasto w mikserze niż w maszynie?

Pozdrawiam :)

em pisze...

Witaj, chcę o coś zapytać ;)
Co prawda mam maszyne clatronic, ale myślę, że to nie będzie jakaś istotna różnica. Nie mam piekarnika (tak tez się stało, bo studia - nie ma sie wszystkiego) i ... Próbuję upiec chleb w maszynie, ale nie z przepisu maszynowego. Z maszynowych przepisów wszystko ok (np. marchewkowy), ale jak chce sobie zafundować na zakwasie, to powiedzmy, że powalam - lub nie - mu rosnąc i wrzucam na samo backen do maszyny i... lipa. nie udał mi się tak już ze 3 chleb. Ostatnio nawet po dwóch godzinach (jak nie więcej) "backenowania" no niestety... Może pomożesz?

Liska pisze...

Nie piekłam w maszynie chleba na zakwasie. Myślę, że to niewykonalne (przynajmniej w mojej maszynie). Nawet zakładając, że ciasto wyrasta w maszynie, a ja korzystam tylko z programu: Pieczenie, jego czas jest zbyt krótki (u mnie to 30 minut).
Myślę, że maszyna nie rozgrzewa się wystarczająco do tego, by piec zakwasowce. Na moje oko osiąga max 170 st C.
Mam gdzieś przepis na chleb, który smakuje jak zakwasowiec (chociaż nim nie jest) i piecze się go w maszynie. Postaram się odszukać ten przepis, upiekę chleb i go tu wstawię. Może Ci się spodoba.

Liska pisze...

Em,
przed chwilą wstawiłam przepis:
http://pracowniawypiekow.blogspot.com/2009/10/chleb-z-kiszona-kapusta-z-maszyny.html
Pozdrawiam L)

Anonimowy pisze...

Witam,
czy mam rozumieć że większość tych pysznych chlebów nie jest do upieczenia w maszynie?
A jeśli jest to co trzeba zmienić w przepisie żeby jednak w maszynie go upiec?
Pozdrawiam
Piotrek

Miuu pisze...

Ja też korzystam z panasonika ..ale nie jestem zadowolona z jakości pieczywa pieczonego w maszynie..jest on jakiś taki ugotowany skorka nie jest taka jak z piekarnika wiec używam go tylko w sytuacjach awaryjnych

http://www.mojeniebieskiemigdaly.blogspot.com/

Maarta pisze...

Witam,
Maszyne mam od paru miesiecy i tez doszlam tylko do mieszania i wyrastania,a potem pieczywo wyrasta sobie juz w odpowiednim ksztalcie jeszcze an grzejniku i do piekarnika. Z maszyny wychodzi prostopadloscian (mam podluzna dluuga forme), ktory ciezko kroic, a poza tym, zwlaszcza w razowcach (robie z gotowych mieszanek, ale mam ambicje zaczac od zera :-), skorka jest twarda dookola i chleb nie wyglada tak apetycznie. Mi z mieszanek wychodzily i w maszynie, ale z pewnoscia juz nic w niej nie upieke!

alem pisze...

Lisko. Bardzo Ci dziękuję za Twojego bloga, temat pachnący chlebem bardzo mi odpowiada! Pewnie będę stałym gościem. Życzę Tobie i wszystkim gościom, samych sukcesów w pracowniach kuchennych!

Anonimowy pisze...

piekę naprzemiennie w maszynie i piekarniku. właśnie pospuła mi się maszyna - nie kręci mieszadło(Panasonic). masz pomysł gdzie to naprawić? dzięki
Anka

Liska pisze...

Na pewno w serwisie Panasonica.

Unknown pisze...

Ja mam pytanie - w którym momencie ewentualnie wyjąć mieszadła? Bo moja maszyna ( Moulinex )miesza kilka razy? Generalnie chleby z maszyny mi wychodzą dobrze, ale rzeczywiście tylko te na drożdżach. Na zakwasie zawsze piekę w piekarniku. Tylko wkurzają mnie własnie dziury po mieszadłach.

Liska pisze...

Asiu,
możesz wyjąć je po skończeniu wyrabiania. W różnych maszynach ten program różnie trwa, więc najlepiej albo zajrzeć do instrukcji obsługi - niektóre podają dokładnie czas poszczególnych etapów programu albo samemu sprawdzić, kiedy kończy wyrabianie i włącza grzałkę.

Unknown pisze...

Dziękuję - będę się czaić...

Obserwator Toruński pisze...

Tutaj same panie są, ale niech tam!
Może mnie nie zjedzą :-)

Dawno, dawno temu marzyłem, aby upiec samemu chleb. Taki prawdziwy, domowy. Otoczenie wtedy starannie wytłumaczyło mi, że (w piekarniku) "niedasie". I w takim przeświadczeniu żyłem następne kilkadziesiąt lat.

Dzisiaj o poranku natrafiłem na tą wspaniałą witrynę (gratuluję smacznych fotografii!) i mignęło mi gdzieś, że "jednakdasiewpiekarniku".

Tutaj przepisów jest mnóstwo i każdy z nich emituje wysokozaawansowaną wiedzę kulinarną. Nie doskoczę do tego poziomu, bo i ambicji by piekarczykiem zostać też nie mam. W związku z tym mam pytanie: który z tych licznych przepisów jest takim, ze osoba zupełnie nie znająca się na kuchni może z powodzeniem na zakwasie zastosować? ...i z piekarnika wyjdzie smaczny, prawdziwie domowy chleb?! - O puchate mi nie chodzi!

Z poważaniem

Obserwator Toruński
www.obserwatortorunski.blogspot.com

PS. Czy do wypieku chleba potrzeba jakiegoś specjalnie wymyślnego piekarnika, tajemniczych foremek czy wymyślnych mieszadeł!? - Jakby co to mogę wyrabiać ręcznie, bom silny jak tur.

Liska pisze...

Witam :)
Na początek polecam ten chleb: http://pracowniawypiekow.blogspot.com/2009/08/najatwiejszy-chleb-zytni.html
Do wypieku chleba nie potrzeba ani specjalnych urządzeń czy mieszadeł. Wystarczy miska, łyżka, keksówka i piekarnik. W razie pytań - chętnie służę pomocą :)
Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Obserwator Toruński pisze...

> Na początek polecam ten chleb (ciach)
DZIĘKI! Gdy tylko Dobry Los pozwoli mi na upieczenie poinformuję o tym doniosłym fakcie!
- Szczegółowo

Pozdrawiam

Obserwator Toruński
www.obserwatortorunski.blogspot.com

ersis pisze...

A kuchenka mikrofalowa odpowiednią opcją? Coś takiego http://stylowe-agd.pl/kuchenki-mikrofalowe/kuchenka-do-pieczenia-chleba/ - co o tym myślicie?

Anonimowy pisze...

Witam:)
Mam maszynę do pieczenia chleba Zelmer,jestem bardzo zadowolona z wypieków.Chleby bardzo dobre,zarumieniona skórka no i pięknie pachnie w domu.
Nie piekę w piekarniku,a co do mieszadła,dobrze wyrabia,czasem na samym początku w rogach zgarniam łyżką mąkę.Ale to zależy od pieczonego chleba,jego konsystencji.
Fajna strona,ciekawe przepisy,niektóre na pewno wypróbuję.